måndag 25 november 2013

DAG 127 EKEBYLAMPA

På Bra & Begagnat i Hallsberg fann jag denna fina Ekebylampa. Den hade en riktigt ful, och alldeles för stor, lampskärm nedtryck över sig. Skärmen täckte i princip hela lampfoten. Så det var inte lätt att se vad som dolde sig där under. Nu letar jag bara efter en fin lampskärm och den "rätta" platsen i hemmet. Lampor har en förmåga att vandra runt i mitt hus till dess att den rätt platsen infinner sig. Lampor har ju så många uttryck. Bara det att en lampa ser ut på ett sätt släckt och på ett annat sätt tänd. Och så har vi färg, textur och form på lampskärmen samt fotens färg och design. Och så höjden och vidden på skälva lampan med skärm. När allt faller på plats känns det bara "rätt"! Men resan dit kan ibland vara lång genom husets alla vrår. 20 kr kostade lampan.

Totalt inhandlat för sedan den 22 juli: 6913:-


 


 

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Fin lampfot! Jag håller precis på att reda ut var dessa kommer i från och konstaterar då att det står något under din lampfot som är svårt att läsa. Enligt Grödinge antiks Johan Helmersson så ska visst denna inte komma från Ekeby. Enligt en annan källa som har en vas i samma serie så lutar tydligen texten/textstilen på denna, vilket tyder på något annat än Ekeby. Det vore intressant om det gick att få fram det som står skrivet under, siffrorna kan ju ge en ledtråd till varifrån den kommer.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    tyvärr går det inte att tyda märkningen på lampan pga att glasyren är så tjock. Men jag hat tre vaser i samma typ där jag tycker att det går att tyda märkningen på två utav dem. Den ljusgröna lite större vasen är märkt 10/4253 och den ljusgröna lite mindre 104254. Sen har jag en ännu mindre vit men där kan jag bara tyda två siffror ?? / 42??. Jag kan inte se att det står "EKEBY" undertill på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 10/4254 ska det vara för den mindre ljusgröna

      Radera
    2. Perfekt, då är det samma typ av märkning som de övriga jag kollade på, men det är svårt att veta ursprunget mer än att de varit etikettmärkta Örjan. Glasyrerna är dock oerhört lika Ekeby, men även Gabriel har varit uppe i diskussionen! Tack för info!

      Radera