söndag 8 september 2013

DAG 49 ÅKERBLOMSTOLEN FRÅN AB NÄSSJÖ STOLFABRIK

På Erikshjälpen i Örebro fann jag denna blåa pinnstol. Jag föll för både dess färg och design. Först tänkte jag att med den lutningen på ryggstödet måste stolen bli obekväm, men tvärtom. Jag satt väldigt skönt. Det har sin förklaring. Stolen är framtagen av AB Nässjö Stolfabrik av inredningsarkitekt Gunnar Eklöf  i samarbete med Dr Bengt Åkerblom och är just framtagen för sin ergonomis skull. Sitthöjden, sittdjupet, sitslutningen, ryggformen och rygglutningen är väl genomtänkta. Stolen kallas Åkerblomstolen. Den känns igen på den så kallade Åkerblomsknycken,
det böjda ryggstödet, som sägs vara bra för ryggen. Den lanserades 1949. Priset på stolen var för mig 65 kronor.
 
Totalt inhandlat för sedan den 22 juli: 2093:-
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar