lördag 7 december 2013

DAG 139 TAKLAMPA

Trots snö var det solsken. Det gjorde mig på gott humör så jag begav mig ut på en lång tur till flera loppisar. Det var inte så mycket folk ute. Kanske har stormen Sven bidragit till det. Folk var hemma.

Dagens fynd är en taklampa. Jag föll för dess charm. Inte tusan vet jag var den ska hänga. Kanske i lillstugan. Vi får se. 125 kronor kostade den.

Totalt inhandlat för sedan den 22 juli: 7582:-



 
 

fredag 6 december 2013

DAG 138 TALLRIKAR RANDI RÖRSTRAND

Nyvaknad och spänd på stormens härjningar gick jag ner i köket. Undertiden kaffebryggaren puttrade klart släckte jag adventsljusstaken i matrummet och kikade ut genom fönstret för att se hur det såg ut. Än så länge enbart ett pudertäcke med snö. Skönt! Men den starka blåsten håller fortfarande på. Det är som om den kramar om huset. Och kramar lite för hårt ibland så huset knakar.

Dagens fynd är tre tallrikar från Rörstrand i serien Randi. Två djupa tallrikar och en mattallrik. Alla fyndade på Bra & Begagnat i Hallsberg för 15:-

Totalt inhandlat för sedan den 22 juli: 7461:-


 

 


 
 

torsdag 5 december 2013

DAG 137 KOPP FLORA IMPORT

Så är dagen kommen då det varnas för den första snön att falla häromkring. Trist. Jag är ingen snöälskare så det får gärna vara snöfritt hela vintern! Det känns lite speciellt idag då snön ska komma eftersom jag började det här bloggprojektet i juli då det var varmt, soligt och den finaste sommaren på många år. Och nu är hösten passerad och vintern står på tur. I början kunde bloggens bilder tas utomhus stundtals. Nu är det enbart inomhusbilder och så kommer det att bli framöver. Kan inte annat än att drömma mig bort lite till våren. Till ljuset och värmen. 

Så till dagens fynd. Jag har tidigare skrivit om mina koppar "Flora import" när jag senast fann ett tillskott: http://365dagarloppis.blogspot.se/2013/07/dag-3-florakopp-och-fat-det-blev-en-tur.html
Nu har jag hittat en kopp till. Men denna gång enbart en kopp, då fatet saknades. Men för en krona fick den följa med hem. Fyndet gjordes på Bra & Begagnat i Hallsberg.

Totalt inhandlat för sedan den 22 juli: 7446:-


 
 
 
 

onsdag 4 december 2013

DAG 136 PORSLINSDELAR NEPTUN RÖD UPSALA-EKEBY

Jag sprang på dessa porslinsdelar i serien Neptun på Myrorna i Örebro. Det är tre assietter, tre djupa tallrikar, tre mattallrikar och ett uppläggningsfat. Jag tycker att de är riktigt fina med sin röda rand i dekoren. Nu har ju jag mycket vardagsporslin i blått så det här blir lite kaos i färgsammansättningen. Jag tror att jag till våren får gå igenom allt porslin och se vad jag har. Det börjar att bli en del nu. Och vi är inte ens halvvägs in i detta projekt. Var ska detta månne sluta? Dessa porslinsdelar kostade totalt 290 kr.

Totalt inhandlat för sedan den 22 juli: 7445:-





tisdag 3 december 2013

DAG 135 SERVERINGSBRICKA

En lite speciell bricka fann jag på Bra & Begagnat i Hallsberg. Jag vet ingenting om brickan och den är omärkt. Den får helt enkelt bara tala för sig själv. 50 kr kostade den.

Totalt inhandlat för sedan den 22 juli: 7155:-

 
 

 
 
 
 

måndag 2 december 2013

DAG 134 GRYTA KAROLINA RÖRSTRAND

Jag fann denna fina gryta på Bra & Begagnat, Nasta-butiken i Örebro. Den heter Karolina och är från Rörstrand. Den har lite krackeleringar men jag gillade färgerna och dekoren. Så trots dessa krackeleringar fick den följa med hem. Den passar utmärkt med kökets övriga porslin och glas som går mycket i blått och grönt. 65 kronor kostade grytan.

Totalt inhandlat för sedan den 22 juli: 7105:-

 
 



 
 

söndag 1 december 2013

DAG 133 ASSIETTER MED HALLONRÖD DEKOR

Vilken morgon med strakt vind jag vaknade upp till. Här hos mig är det kraftiga vindbyar. Men ingen snö än tack och lov. Inomhus är det dock varmt och skönt och adventsljusstakarna lyser stämningsfullt i fönstren. 1:a advent är kommen.
På loppisfronten fann jag dessa sex assietter på Bra & Begagnat i Hallsberg. Det står bara en sifferkod 5/602 på baksidan som stämpel. Det skulle kunna vara en dekor från Karlskrona men likaväl en tysk, polsk eller tjeckisk dekor. Jag vet faktiskt inte. Kanske är det någon av er läsare som känner igen dem och vet mer? Hör gärna av dig i så fall så kan jag lära mig mer av dig och så kan jag lägga till informationen i detta inlägg. Priset var 20 kr totalt för assietterna.

Totalt inhandlat för sedan den 22 juli: 7040:-